onsdag 6 mars 2013

Reflektion över den andra träffen den 3/3

Jag trodde att jag hade koll på vad vi skulle göra och vad jag skulle förbereda inför vår andra träff. Men ack nej. Vi skulle presentera ett arbete som vi i vår grupp bara delvis hade klart. Det kändes inte bra. Nå, vi tog tag i temaarbetet så nu är vi med igen.

Vi har hitintills hunnit fram till Planeringen och de grundläggande didaktiska frågorna.  För vem? Vad? Hur? När?

För vem? Vi valde att rikta oss till gymnasiekuren svenska 1.

Vad? Vi har enats om innehållet Reklam.Vi har studerat kursplanen och det centrala innehållet i svenska 1-kursen och konstaterat att vi genom att arbeta med Reklam kommer att nå många om än inte alla förmågor  i kursen.

Hur? Vi ska bearbeta innehållet (Reklam) genom att arbeta genrepedagogiskt inom den evaluerande gengrefamiljen. Det innebär att vi kan arbeta med reklamfilm, reklambilder, propaganda, debatt osv.

När? Tiden som momentet ska omfatta har vi inte bestämt ännu men vi har konstaterat att vi förutom Reklam bara behöver arbeta med skönlitteratur för att nå alla målen och hela kursinnehållet i svenska 1, vilket innebär att vi skulle kunna arbeta med temat under en ganska lång period.

Nu ska vi bara fylla på med exempel på vad vi ska arbeta med, vilka filmer osv. samt hur vi ska arbeta för att arbeta genrepedagogiskt. Det ska vi nog fixa.

Dagens arbete i gruppen var precis rätt när det gällde vår grupps temaarbete. Vi behandlade nämligen argumenterande text. Det var intressant att höra hur en "språkare" arbetar med texten. Alla lärare ska vara språklärare, vilket också är  hela genrepedagogkkursens mål men för att alla lärare ska vara bra språklärare   krävs det en hel del fortbildning. Jag tror att jag är den enda kursdeltagaren som inte har språk på ett eller annat sätt i  min kombination, så jag tror att jag kommer att lära mig mest. :) Högsta vinsten alltså.

1 kommentar:

  1. Det är alltid mycket information när man börjar en kurs. Om man sedan dessutom släpps ner i en ny gruppkonstellation också kan det vara svårt att få ihop allt. Jag ser ju nu att ni verkligen har kommit igång med ert genrepedagogiska arbete. Din inställning till lärandet, att du ser hinder som en utmaning är verkligen är en ständigt sprakande gnista hos dig.

    SvaraRadera