fredag 8 mars 2013

Tankar och funderingar

Så, nu fick jag tid att sätta mig framför datorn och ska förhoppningsvis lyckas knåpa ihop några rader om vad vi jobbat med så här långt och några tankar inför vad som komma skall.
Vi har som sagt valt kursen svenska 1 och ämnet reklam. På träffen i tisdags fick vi skriva en argumenterande text på ett gengrepedagogiskt sätt, vilket var mycket lärorikt. Alla lärare borde med jämna mellanrum få/ta chansen att vara elev. Att sitta på "andra sidan" är inte lätt. Det som är självklart för oss lärare kan många gånger vara väldigt otydligt och svårt att förstå för eleverna. Jag anser att man aldrig kan vara för tydlig i sitt arbete med eleverna. Under kursens gång har jag funderat mycket på hur jag själv lär mig, även om jag inte hunnit dela med mig av mina tankar här på bloggen. "Flippat klassrum" som Ulla pratade om, passar mig väldigt bra.
Åter till ämnet. Att jobba med en argumenterande text passade oss väldigt bra eftersom våra elever kommer att jobba med detta. Vi har många ideer och förslag på vad vi ska jobba med. Nästa uppgift för vår grupp är att strukturera våra tankar på ett gengrepedagogiskt sätt.

Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Kul att du uppskattade att vara elev för en stund. Det som du betonar, vikten av tydlighet tror jag är ett av skolans absolut svåraste och viktigaste uppdrag. Här har vi alla lärare mycket att fundera över och utveckla. Du har verkligen kommit igång med reflekterandet både över ditt eget och elevernas lärande. Finemang!

    SvaraRadera